Autorki innowacji: Danuta Górnicz, Beata Leszczorz, Małgorzata Menzler

Innowacja jest realizowana w Szkole Podstawowej nr 31 w Katowicach w latach szkolnych 2012-2015
Autorki innowacji: Danuta Górnicz, Beata Leszczorz, Małgorzata Menzler

OPIS INNOWACJI


OD WRZEŚNIA 2012 ROKU W NASZEJ SZKOLE BIBLIOTEKARZ WRAZ Z WYCHOWAWCAMI ŚWIETLICY BĘDĄ REALIZOWAĆ INNOWACJĘ PEDAGOGICZNA PT.: 
"Z LEGENDĄ PRZEZ POLSKĘ"



INNOWACJA PEDAGOGICZNA

AUTORZY: Małgorzata Menzler, Danuta Górnicz – wychowawcy świetlicy
     Beata Leszczorz - bibliotekarz

TYTUŁ: Z LEGENDĄ PRZEZ POLSKĘ

CHARAKTERYSTYKA:

„Cudze chwalicie swego nie znacie
sami nie wiecie, co posiadacie”
(Stanisław Jachowicz)
  
Potrzeba opracowania innowacji zaistniała w wyniku obserwacji zmian zachodzących w poziomie znajomości historii Polski, obyczajów, tradycji, zabytków oraz organizacji wypoczynku dzieci.
W obecnych czasach część społeczeństwa spędza wakacje za granicą, a część z powodów finansowych nie wyjeżdża nigdzie. Większość uczniów w ogóle nie zdaje sobie sprawy jak atrakcyjna turystycznie może być ich ojczyzna, nie potrafią również w efektywny sposób zaplanować swojego czasu wolnego.
Chcemy poprzez realizację treści zawartych w naszej innowacji zwrócić uwagę na walory poszczególnych regionów Polski i przez to rozwijać w uczniach szacunek do własnej ojczyzny, tej małej i dużej, zachęcić do jej poznawania oraz wzbudzać uczucia patriotyczne.
Zajęcia przeznaczone będą dla uczniów klas 1-3 przebywających w świetlicy. Zostaną zrealizowane przez kolejne 3 lata w ramach godzin z art. 42 KN raz w tygodniu przez każdego z trzech nauczycieli (autorów innowacji).

CELE:
  1. Zapoznanie z historią, kulturą i sztuką wybranych regionów Polski
a)      Przedstawienie podstawowych faktów z historii Polski i zabytków z nimi związanych.
b)      Zapoznanie ze strojami ludowymi poszczególnych regionów.
c)      Zapoznanie z krainami geograficznymi Polski, ich bogactwami naturalnymi, fauną i florą.
  1. Uwrażliwienie na piękno i bogactwo kulturowe naszego kraju.
  2. Rozwijanie szacunku do historii i dziedzictwa narodowego.
  3. Tworzenie więzi uczniów z własnym regionem, kształtowanie poczucia własnej tożsamości.
  4. Uczenie tolerancji i poszanowania dla innych tradycji, obyczajów kulturowych.
  5. Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
  6. Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
  7. Doskonalenie pracy w grupie.
  8. Inspirowanie uczniów do różnorodnych działań twórczych, rozwijanie wrażliwości estetycznej.
  9. Dzielenie się zdobytą wiedzą poprzez zamieszczanie informacji na stronie internetowej oraz gazetce szkolnej, organizacja przedstawień szkolnych.

FORMY I METODY PRACY:
  1. Praca z tekstem źródłowym.
  2. Odczytywanie danych z mapy.
  3. Praca z komputerem.
  4. Wycieczki turystyczno – krajoznawcze.
  5. Zajęcia warsztatowe.
  6. Praca grupowa i indywidualna.
  7. Metody aktywizujące.
 OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
  1. Nazywanie i wskazywanie na mapie regionów Polski i ważniejszych miejscowości.
  2. Znajomość legend związanych z danym regionem i ważniejszych faktów historycznych.
  3. Rozpoznawanie charakterystycznych dla danego regionu: strojów ludowych, tańców, wyrobów sztuki ludowej, tradycji i obrzędów, zabytków.
  4. Umiejętne korzystanie z różnych źródeł informacji.
  5. Samodzielne i świadome korzystanie z biblioteki szkolnej i publicznej.
  6. Aktywna praca w grupie.
  7. Estetyczne wykonywanie prac plastycznych.
 EWALUACJA:
  1. Ewaluacja cząstkowa:
a)      Analiza wytworów i prac uczniów (prace plastyczne, śpiew, taniec, małe formy teatralne).
b)      Obserwacja zaangażowania uczniów – ocena wybranych zajęć przez uczniów.
c)      Konkurs wiedzy po każdym etapie.
  1. Ewaluacja sumatywna: porównanie wyników ankiet przeprowadzonych na początku i pod koniec trwania innowacji.


HARMONOGRAM

LP.
ZAGADNIENIA
WPROWADZANE TREŚCI
TERMIN REALIZACJI
1.
Poznajemy Górny Śląsk
1.    Zaznajomienie uczniów z mapą Polski, wskazywanie danego regionu na mapie.
2.    Zapoznanie uczniów z legendami dotyczącymi danego regionu.
3.    Poznanie zabytków danego regionu.
4.    Poznanie postaci historycznych związanych z danym regionem.
5.    Poznanie bogactw naturalnych danego regionu i ich wpływu na jego rozwój.
6.    Zapoznanie uczniów z kulturą i tradycjami danego regionu (gwara, muzyka, taniec, sztuka, obrzędy, strój ludowy, potrawy regionalne).
7.    Przybliżenie dzieciom atrakcji turystycznych danego regionu.

I sem. r. szk. 2012/2013
2.
Poznajemy Małopolskę i Kraków
3.
Poznajemy Podhale
i Tatry
II sem. r. szk. 2012/2013
4.
Poznajemy Bieszczady
5.
Poznajemy Góry Świętokrzyskie
I sem sem. r. szk. 2013/2014
6.
Poznajemy Wielkopolskę
7.
Poznajemy Mazowsze i Warszawę
II sem. r. szk. 2013/2014
8.
Poznajemy Lubelszczyznę
9.
Poznajemy Mazury
I sem. r. szk. 2014/2015
10.
Poznajemy Suwalszczyznę
i Białostocczyznę
11.
Poznajemy Pomorze
12.
Poznajemy Ziemię Lubuską i Dolny Śląsk  
II sem. r. szk. 2014/2015
13.
Wybieramy się w krótką podróż przez Polskę – powtórzenie zdobytych wiadomości