OD WRZEŚNIA 2012 ROKU W NASZEJ SZKOLE BIBLIOTEKARZ WRAZ Z WYCHOWAWCAMI ŚWIETLICY BĘDĄ REALIZOWAĆ INNOWACJĘ PEDAGOGICZNA PT.:
"Z LEGENDĄ PRZEZ POLSKĘ"
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
AUTORZY: Małgorzata Menzler, Danuta Górnicz – wychowawcy świetlicy
Beata Leszczorz - bibliotekarz
TYTUŁ: Z LEGENDĄ PRZEZ POLSKĘ
CHARAKTERYSTYKA:
„Cudze chwalicie swego nie znacie
sami nie wiecie, co posiadacie”
(Stanisław Jachowicz)
Potrzeba opracowania innowacji zaistniała w wyniku obserwacji zmian zachodzących w poziomie znajomości historii Polski, obyczajów, tradycji, zabytków oraz organizacji wypoczynku dzieci.
W obecnych czasach część społeczeństwa spędza wakacje za granicą, a część z powodów finansowych nie wyjeżdża nigdzie. Większość uczniów w ogóle nie zdaje sobie sprawy jak atrakcyjna turystycznie może być ich ojczyzna, nie potrafią również w efektywny sposób zaplanować swojego czasu wolnego.
W obecnych czasach część społeczeństwa spędza wakacje za granicą, a część z powodów finansowych nie wyjeżdża nigdzie. Większość uczniów w ogóle nie zdaje sobie sprawy jak atrakcyjna turystycznie może być ich ojczyzna, nie potrafią również w efektywny sposób zaplanować swojego czasu wolnego.
Chcemy poprzez realizację treści zawartych w naszej innowacji zwrócić uwagę na walory poszczególnych regionów Polski i przez to rozwijać w uczniach szacunek do własnej ojczyzny, tej małej i dużej, zachęcić do jej poznawania oraz wzbudzać uczucia patriotyczne.
Zajęcia przeznaczone będą dla uczniów klas 1-3 przebywających w świetlicy. Zostaną zrealizowane przez kolejne 3 lata w ramach godzin z art. 42 KN raz w tygodniu przez każdego z trzech nauczycieli (autorów innowacji).
CELE:
- Zapoznanie z historią, kulturą i sztuką wybranych regionów Polski
a) Przedstawienie podstawowych faktów z historii Polski i zabytków z nimi związanych.
b) Zapoznanie ze strojami ludowymi poszczególnych regionów.
c) Zapoznanie z krainami geograficznymi Polski, ich bogactwami naturalnymi, fauną i florą.
- Uwrażliwienie na piękno i bogactwo kulturowe naszego kraju.
- Rozwijanie szacunku do historii i dziedzictwa narodowego.
- Tworzenie więzi uczniów z własnym regionem, kształtowanie poczucia własnej tożsamości.
- Uczenie tolerancji i poszanowania dla innych tradycji, obyczajów kulturowych.
- Pobudzanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych.
- Kształtowanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
- Doskonalenie pracy w grupie.
- Inspirowanie uczniów do różnorodnych działań twórczych, rozwijanie wrażliwości estetycznej.
- Dzielenie się zdobytą wiedzą poprzez zamieszczanie informacji na stronie internetowej oraz gazetce szkolnej, organizacja przedstawień szkolnych.
FORMY I METODY PRACY:
- Praca z tekstem źródłowym.
- Odczytywanie danych z mapy.
- Praca z komputerem.
- Wycieczki turystyczno – krajoznawcze.
- Zajęcia warsztatowe.
- Praca grupowa i indywidualna.
- Metody aktywizujące.
OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA:
- Nazywanie i wskazywanie na mapie regionów Polski i ważniejszych miejscowości.
- Znajomość legend związanych z danym regionem i ważniejszych faktów historycznych.
- Rozpoznawanie charakterystycznych dla danego regionu: strojów ludowych, tańców, wyrobów sztuki ludowej, tradycji i obrzędów, zabytków.
- Umiejętne korzystanie z różnych źródeł informacji.
- Samodzielne i świadome korzystanie z biblioteki szkolnej i publicznej.
- Aktywna praca w grupie.
- Estetyczne wykonywanie prac plastycznych.
EWALUACJA:
- Ewaluacja cząstkowa:
a) Analiza wytworów i prac uczniów (prace plastyczne, śpiew, taniec, małe formy teatralne).
b) Obserwacja zaangażowania uczniów – ocena wybranych zajęć przez uczniów.
c) Konkurs wiedzy po każdym etapie.
- Ewaluacja sumatywna: porównanie wyników ankiet przeprowadzonych na początku i pod koniec trwania innowacji.
HARMONOGRAM
LP.
|
ZAGADNIENIA
|
WPROWADZANE TREŚCI
|
TERMIN REALIZACJI
|
1.
|
Poznajemy Górny Śląsk
|
1. Zaznajomienie uczniów z mapą Polski, wskazywanie danego regionu na mapie.
2. Zapoznanie uczniów z legendami dotyczącymi danego regionu.
3. Poznanie zabytków danego regionu.
4. Poznanie postaci historycznych związanych z danym regionem.
5. Poznanie bogactw naturalnych danego regionu i ich wpływu na jego rozwój.
6. Zapoznanie uczniów z kulturą i tradycjami danego regionu (gwara, muzyka, taniec, sztuka, obrzędy, strój ludowy, potrawy regionalne).
7. Przybliżenie dzieciom atrakcji turystycznych danego regionu.
|
I sem. r. szk. 2012/2013
|
2.
|
Poznajemy Małopolskę i Kraków
| ||
3.
|
Poznajemy Podhale
i Tatry |
II sem. r. szk. 2012/2013
| |
4.
|
Poznajemy Bieszczady
| ||
5.
|
Poznajemy Góry Świętokrzyskie
|
I sem sem. r. szk. 2013/2014
| |
6.
|
Poznajemy Wielkopolskę
| ||
7.
|
Poznajemy Mazowsze i Warszawę
|
II sem. r. szk. 2013/2014
| |
8.
|
Poznajemy Lubelszczyznę
| ||
9.
|
Poznajemy Mazury
|
I sem. r. szk. 2014/2015
| |
10.
|
Poznajemy Suwalszczyznę
i Białostocczyznę | ||
11.
|
Poznajemy Pomorze
| ||
12.
|
Poznajemy Ziemię Lubuską i Dolny Śląsk
|
II sem. r. szk. 2014/2015
| |
13.
|
Wybieramy się w krótką podróż przez Polskę – powtórzenie zdobytych wiadomości
|